18 Kasım 2011 Cuma

Arka çantaya Led park stop yapmaca :)

Ne zamandır aklımdaydı , taaa çanta Pegaso'da takılıyken aklıma gelmiş ama sırası gelmemişti. Çanta Pegy'den Karakaçan'a geçince daha bir aklımı kurcalar oldu şu led mevzuusu.

Gevşeyen çanta bağlantı vidalarını sıkmadığım için kendi başına gezintiye çıkmasından sonra azcık facası kayınca farkettim içindeki uyduruk ledleri. 

Shad 40 Cargo modeli çantanın reflektörünün altına 4-5 adet mantar ledli bir düzenek yapıştırmışlar ama herhangi bir kablo bağlantısı veya çanta tasarımında herhangi bir kablo kanalına yer vermemişler.

Pegaso zamanında Led aydınlatma teknolojisi ile bir hayli ilgilendiğimden kendinden yapışkanlı , silikon kaplamalı , su geçirmeyebileybıl şerit ledlerin varlığından haberdardım. Google efendiye danışıp online satınalabileceğim bir yer bulup 1m kadar sipariş verdim.

Beyaz Mt/60 LED 5050 SMD 120 Derece Mt/1.4 A-16.8 Watt Dış Mekân



1metrelik şeritte 60 adet led var , her 3 ledde bir şeridi keserek kullanabiliyorsunuz , direk tesisattan besleyebiliyorsunuz.


Shad 40 Cargo çantanın reflektörü çanta içindeki iki adet vidanın sökülmesiyle kolayca çıkıyor. Reflektörü aldıktan sonlar şeritlerin yapışacağı yeri camsil marifetiynen güzelce sildikten sonra , şeritleri yapıştırmaya başladım. Reflektörün takılmasında sıkıntı yaratmayacak , taktıktan sonra reflektörün gerilmesini engellemeyecek ve hepsinden önemlisi elimdeki 1metrelik şeridin simetrik olarak yetebileceği bir şekilde yapıştırmaya başladım.




Eh fena olmadı , o zaman ara bağlantıları yapmaya geçelim. Köprü bağlantılarında kullanmak üzere bir usb yazıcı kablosunu hacamat ettim. Farklı kutuplara farklı renklerde kullanabilirdim ama reflektörün arkasından renkli kabloların sırıtmasını engellemek adına siyah kabloları tercih ettim





Ledleri dizdikten sonra aklıma sağdaki ve soldaki led grublarını sinyal olarak kullanmak geldi. Sonrasında da tamam onlar sinyal olsun ama frene basınca sinyallerde yansın dedim.

Oratada bulunan üç şeridin , üstte kalan iki tanesi park ışıkları olsun. Altta kalan tek şerit ve kilit mekanizmasının oraya sonradan yerleştirdiğim üçlü parçalarda fren lambası olsun.

Şimdi yandaki sinyal ledlerini öyle bir şekilde frene entegre etmek lazım ki sinyal verince fren ledlerine etki etmesin , fren yapınca da sinyal ledleri yanarken sinyal rolesine geri besleme yapmasın.

Elektronikçilerin diyot dedikleri dalgamotor aklımda kalmış biraz araştırdım ne menem bişii olduğunu öğrendim. Gittim bi avuç aldım geldim , bağladım amanda oldu işte 




Sağ sinyal verince sağ grub led , sol sinyal verince sol grub led , fren yapınca tümden bütün ledler , park olarakta sadece iki sıra led yanacaktı ve yanıyordu da 


ZZBOOUUMMM!!!



Reflektörüde yerine kapayınca şöyle hoş olmayan bir görüntü oldu  Reflektör çok saydam olduğu için şeritler belli oluyordu , enerji verincede kabak gibi gözüküyorlardı , eh amaçta görünebilirlik olduğu için araya ışık şiddetini azaltmamak adına ışık kırıcı , ledleri gizleyici bir uygulama yapmaktan vaz geçtim.













Sıra ledlere enerji taşıyacak kabloyu döşemeye gelmişti. En ince ve kolay erişilebilir olarak bir usb yazıcı kablosu daha hacamat ettim ve resimlerde görüldüğü gibi akvaryum silikonu ile kabloyu çantaya sabitleyerek çantanın altından bir yerden çıkardım. Akvaryum silikonunu tercih etmemin sebebi tamamen mazoşit dürtülerimin esiri olmamdandır. Birader bukadar bulaşık bir müsibet olamaz yaaa , patisine seloteyp yapışmış kedi enceği gibi debelendim durdum kabloyu çekerken ki hazırlıklıydımda üstelik , elimin altında ıslak bir bez ve bir rulo kağıt havlu hazır bekliyordu. Allahtan sadece ellerime bulaştırarak işi bitirdim. Daha hoş olabilirdi ama bir süre sonra işi savsaklamaya başlıyor bu bünye.Dikkat ederseniz resmin üst kısmında , üst kapakta kalan bölümde silikondan eser yok isteyince mis gibi yapıyorum yani  
Silikon oldukça esnek olduğu için çanta içindeki eşyaların kabloyu yerinden sökmeyeceğini düşünüyordum , 10 günlük kullanımda haklılığım kanıtlandı 




Çantanın dibini kablo kalınlığında delerek kabloyu geçirdim ve çantayı Karakaçan'a monte ettim. Olası bir aksilik vukuu bulduğunda müdahale kolay olsun diye şimdilik serit ledlerin lehim yerlerini silikonlama işini erteledim . Netekim aksilikte çıktı zaten 

Sinyali yaktığım zaman köprülü olan diğer stop ve sintalin yanmaması için koyduğum diyodlar iş görüyordu ama fren lambası yanarken sinyal verince zonnnn diye sinyal rolesi ötmeye başlıyordu , demek ki geri dönüşü kesmek için düşündüğüm şeyi yapmamışım , açtım baktım yapmamışım aman hiç sökemem bir daha bu kabloları motordan dedim ve sinyallerin ledlerdeki kablolarını keserek sinyalleri iptal ettim. Dolayısıyle sadece park ve fren lambaları kaldı çantada yanan.


Bu işe girişirken bu enerji kablosunun sökülüp takılır olması gerekliliği üzerinde durduğum bir konuydu uzun zamandan beri de çanta ile motosiklet arasında bir bağlantı düşünüyor , tasarlıyordum. Sonraları bu işi konnektörler yardımı ile çözmenin uygulamada daha kolay olacağına karar verdim.


Su geçirmez konnektör olarak sensörlerde kullanılan bağlantı terminallerini gözüme kestirmiştim ama fiyatları pahalıdır diyerek bir türlü elim dilim fiyat istemeye gitmedi. Uzun bir süre ben konnektörlere konnektörler bana baktı internet sitesinde 





Derken bir sabah erken , satınalma departmanında çene çalarken zamanın birinde bir firmadan bize numune olarak gelen ve rafta unutulmuş bir sensör gördüm. Lazım mı dedim , çöp dediler , aldım dedim , al dediler 

Sensör soketleri çok kalite olmamakla beraber işimi görecekti. Çok söküleybıl olmadığından işletmede taş motoru ile sensöre dalarak şase konnetörünü söktüm. 4 pinli bir konnektördü.Eğer sinyalleride yaparsan bana 5 pinli bir konnektör gerekecekti , bu konnektörü bulunca sinyal işinden tümden vazgeçtim. Bir akşam aktivatörlü pattex japon yapıştırıcısı marifetiynen şase konnektörünü çantaya monteledim. Lehim noktalarına sıvı ulaşmasın diye , eh biraz da mukavim olsun diye yapıştırıcıyı bedava bulmuş gibi kullandım. Kıyıköy-Laladere'de Efes'le test ettik onayladık koku var ama lehim noktalarına temas yok 



Laladere pikniğimizde karnımız doyduktan sonra hazır elimde malzemede var şu çantanın enerji nakil hattını Karakaçan'a monteleyeyim diyerek oracıkta işe giriştim.












Sonuç , kuvvetli güneş ışığı altında şu şekilde , bir ara üşenmezsem gece görüntüsünüde eklerim 











Ellerime sağlık 


Canlar Makina , Canlar A.Ş.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder